”Hvis du havde lyttet på din telefonsvarer, så havde du vidst det” v/Peter Mandrup Jensen

Bedrevidenhed er sjældent en rar ting. Jeg prøver selv ikke at være bedrevidende … og håber ikke, det sker for ofte. En torsdag for nylig var jeg selv udsat for fænomenet, og når man selv er den udsatte, er det jo tydeligt, hvad der er galt.

Jeg ringede til autoværkstedet for at høre til min bil, som var i deres varetægt. Efter at have trykket mig igennem selvbetjeningsmenuen kom jeg til at tale med en medarbejder.

Mig: Goddag. Jeg skulle lige høre til AP 25.008. Hvornår er den mon færdig?

Værksted: Jeg ringede jo til dig i går …

Mig: Ja, og jeg forsøgte at ringe tilbage, men kom desværre ikke igennem. Derfor ringer jeg nu.

Værksted: Har du aflyttet din telefonsvarer?

Mig: Nej, det har jeg ikke.

Værksted: Nå, men jeg indtalte altså en besked …

Mig: Den har jeg desværre ikke hørt.

Værksted: Hvis du havde lyttet på din telefonsvarer, så havde du vidst det.

Mig: Ja …?

Værksted: Nå, men den er altså færdig om et par timer.

Mig: Det var fint. Tak for det. Farvel.

Vi skal i sundhedsvæsenet lære af andre sektorer og af det private erhvervsliv – men ikke lige dette værksted.

Undlad at bruge tid på at korrigere kunder eller kolleger. Brug i stedet for tid og energi på at komme med konstruktive og positive bidrag til konversationen. Patienten skal altid føle sig ventet og velkommen. Uanset hvad.

PS. Da jeg så lyttede efter på mobilsvar, var der i øvrigt ikke nogen besked …

Skriv et svar

